Kako nacrtati koljeno (drugi dio)

U prošloj sam se objavi bavila mišićima koji omogućuju rotaciju koljena prema unutra i prema van. Međutim, prednju stranu bedra zauzima veliki mišić zvan kvadriceps koji omogućuje kretanje noge prema naprijed i orijentiran je na patelu. Kao što sam već pisala o objavama o nozi, kvadriceps ima četiri “glave”. Prva glava pod imenom ” cruerus” izrasta iz femura i nije vidljiva, jer je pokrivena s ostale tri glave kvadricepsa. Imena preostale tri glave su : “vastus externus”, “vastus lateralis” i “rectus femoris”. Njihova pozicija u odnosu na patelu je izrazito važna, jer daje oblik koljenu. Sve tri urastaju u patelu, a način na koji urastaju je specifičan i slikarima veoma važan i neophodno ga je naučiti napamet. Iznad patele se nalazi tzv gornji patelarni ligament koji ima specifičan oblik: Nacrtam li patelu ispod svog gornjeg patelarnog ligamanta dobit ću sljedeće:   Patela se veže na tibiju tzv donjim patelarnim ligamentom koji ima oblik trake i nije rastezljiv. Tibija u gornjem dijelu ima oblik polucilindra koji se u donjem dijelu pretvara u trostranu prizmu. S vanjske strane tibije se nalazi fibula- druga potkoljenična kost koja ima funkciju podupiranja i čvrsto je tetivama vezana za tibiju.   Sad imamo sve ligamente vezane za patelu i možemo ucrtati “vastus externus” i “vastus internus”. Dakle, vanjski dio kvadricepsa je po položaju viši od unutarnjeg dijela kvadricepsa. To treba dobro upamtiti. Preko “externusa” i “internusa” u patelu svojim posebnim malim ligamentom urasta “rectus femoris” odnosno četvrta glava kvadricepsa:   Ali to, nažalost, nije sve. Stražnja loža ima tetivu koja dolazi sa stražnje strane bedra i veže se na prednju stranu potkoljenice odnosno u glavicu fibule. Zbog svog oblika Hale je zove “spyral mass”.   To, nažalost, još uvijek nije sve o koljenu. Naime, patela se kreće gore-dolje po kostima bedra i potkoljenice ovisno o kontrakciji kvadricepsa. Taj pokret bi bio fatalan za sve kosti u igri da nema “burse” -vreće pune tekućine- koja sprečava da patela tare o tibiju i fibulu.    Ali, iako je korisna, “bursa” nije naročito omiljena među slikarima. Količina tekućine u “bursi” varira od modela do modela. Tako se može dogoditi da je “bursa” toliko puna tekućine da patela izgleda kao udubina!  To  je vrlo loše za slikara, jer u potpunosti zamagljuje građu koljena. Osim toga, zbog stalnog rastezanja kože i pomicanja “burse” koljena ljudi starijih od sedamnaest godina izgledaju žalosno. Slikari vrlo rijetko vjerno crtaju koljena svojih modela, koljena se konstruiraju uz pomoć znanja anatomije. Obratite pažnju na savršena koljena na sljedećim crtežima. Nemojte se dati zavarati: ova koljena su izmišljena!

Naslovna slika je iz “Artistic Anatomy ” by Paul Richer, a posljednji crtež u objavi je iz “Anatomy Lessons from the Great Masters” by R.B. Hale. Obje knjige su nužne svim ozbiljnijim figurativcima.